საჩინო რესტავრაციის მოლოდინში – ისტორია, რომელიც იკარგება
მარიამ ჭედია, ხატია ცანავათბილისი (BPI) – დარეჯან დედოფლის სასახლე და მაცხოვრის ფერიცვალების ტაძარი სამი საუკუნეა ურყევად ინარჩუნებს თბილისის სავიზიტო ბარათის სტატუსს. ამაში მარტივად დარწმუნდებით, როდესაც სხვადასხვა ასაკის ფოტოაპარატ მომარჯვებულ ტურისტებს დაინახავთ, რომელთა თვალებში აღფრთოვანების ამოკითხვა კიდევ უფრო მარტივია.
დარეჯან დედოფლის სასახლესა და ტაძარს რესტავრაცია არაერთხელ ჩაუტარდა, თუმცა ის ახლაც რესტავრაციის მოლოდინშია. სასახლის გალავანი, რომელიც არა ერთ მძიმე ისტორიას ინახავს დაბზარულია, ტაძრის კედლები დაზიანული, საძირკველი კი გამაგრებას საჭიროებს. მისთვის მთავარ საფრთხეს მიწისქვეშა წყლები წარმოადგენს.
სასახლის მცირე დარბაზი ძველ დროს მხოლოდ აქ არსებული ნივთებით და სამეფო ოჯახის პორტრეტებით გვახსენებს. ხშირი დაზიანებებისა და აღდგენების გამო ირანულ ყაიდაზე მოწყობილმა დარბაზმა პირვანდელი სახე ვერ შეინარჩუნა.
დღეს დარეჯან დედოფლის სასახლე და მიმდებარე შენობათა კომპლექსი კატასტროფის წინაშეა, არსებობს დანგრევის საფრთხე. ნგრევის საშიშროება რეალურია, რადგან რამდენიმე თვის წინ ერეკლე II-ის ოთახი ჩამოინგრა. ნაგებობები კლდეზე დგას, კლდე კი იშლება, წყლებით ხდება მისის გამოფიტვა. როგორც კულტურული მემკვიდრეობის დაცვის სააგენტოში აცხადებენ, კვლევების გარეშე რეაბილიტაციის ჩატარება შეუძლებელია. „უნდა შეირჩეს ინდივიდუალური მეთოდოლოგია, რომლითაც მოხდება რესტავრაცია. მთლიანად კლდის გამაგრება შეუძლებელია, რადგან შესაძლოა ძეგლს იერსახე დაეკარგოს“, – ამბობენ სააგენტოში.
2016 წლის აგვისტოში ქართველ ინჟინრებთან ერთად კვლევით სამუშაოებში ამერიკელი ინჟინერი ედმუნდ მეადლე ჩაერთო. კვლევითი სამუშაოები ჯერ კიდევ არ დასრულებულა და კულტურული მემკვიდრეობის ძეგლის აღდგენის გეგმა ჯერ კიდევ არ არსებობს.
სასახლე ულამაზესი აივნით არის ცნობილი, რომელიც ამაყად გადმოჰყურებს დედაქალაქს და ამშვენებს ციხე-გალავნის ერთ-ერთ ბურჯს. აივნიდან თბილისის ულამაზესი ხედი იშლება და დედაქალაქის სხვადასხვა კუთხიდან კარგად სჩანს, სწორედ ამიტომ სასახლეს ძველად „საჩინოს“ ეძახდნენ.
ისტორიკოს თამარ ქორიძის აზრით, მნიშვნელოვანია ამ კულტურული მემკვიდრეობის ძეგლის შენარჩუნება, შესაბამისმა ორგანოებმა აუცილებლად დროული რეაგირება უნდა მოახდინონ პრობლემაზე და მაქსიმალურად ეცადონ ძველი იერსახე შეუნარჩუნონ ძეგლს. ისტორიკოსი დეტალურად გვიყვება დარეჯან დედოფლის სასახლისა და ტაძრის ისტორიას, რომლის გაცნობის შემდეგ კიდევ უფრო ვრწმუნდებით მის ისტორიულ და კულტურულ ღირებულებაში. დარეჯანის სასახლე 1776 წელს ერეკლე მეფის მეუღლის დარეჯან დედოფლის მოთხოვნით აიგო. 1789 წელს კი დარეჯან დედოფალმა სასახლესთან წმინდა ირაკლისა და წმინდა დარიას სახელობის კარის ეკლესია ააგო. დარეჯან დედოფლის პეტერბურგში გადასახლების შემდეგ , სასახლე და ეკლესია შეიძინა ეგზარქოსმა თეოფილაქტემ, რომელმაც გახსნა სასულიერო სემინარია და სამრევლო სკოლები. მიტროპოლიტმა იონამ 1824 წლის 29 ოქტომბერს ტაძარი აკურთხა მაცხოვრის ფერიცვალების სახელზე და დააარსა ამავე სახელობის მამათა მონასტერი. 1906-1908 წლებში ფერიცვალების მამათა მონასტრის წინამძღვარი იყო ,შემდგომში საქართველოს კათოლიკოს-პატრიარქი , წმინდა აღმსარებელი ამბროსი (ხელაია). კომუნისტური რეჟიმის წლებში მონასტერი არ ფუნქციონირებდა. ტაძრის ტერიტორიაზე დაარსდა ერთი მსახიობის თეატრი და 90-იან წლებამდე თეატრალური წარმოდგენები იმართებოდა. 1991 წლიდან ტაძარი საპატრიარქოს გამგეობაში გადავიდა და საქართველოს კათალიკოს-პატრიარქის ილია მეორეს კურთხევით აქ დაარსდა დედათა მონასტერი.
სასახლე და ტაძარი სხვადასხვა დანიშნულების ნაგებობებთან ერთად ერთიან არქიტექტურულ კომპლექტს შეადგენდა, რომელიც ქვის გალავნით ყოფილა შემოსაზღვრული, თუმცა, დღეს ტაძარი და მხოლოდ ერთი მცირე დარბაზია შემორჩენილი.
ფერიცვალების სახელობის ბაზილიკური ტაძარი კრამიტითაა გადახურული, დასავლეთით მიშენებული აქვს სამრეკლო, სამონასტრო კომპლექსი შემოზღუდულია ლოდებით აშენებული გალავნით. კარის თავზე ჩასმულია ფერიცვალების ხატი.
მონასტერში მცხოვრები დედაოები, რომლებმაც აქ უკვე საუკუნის ერთი მეოთხედი გაატარეს მხოლოდ ღვთის იმედად არიან დარჩენილნი და სჯერათ, რომ უფლის შეწევნით სასახლე და ტაძარი ძველ დიდებას არასდროს დაკარგავს, კიდევ დიდხან შეინარჩუნებს დედაქალაქის სავიზიტო ბარათის სტატუსს.
ხატია ცანავა; მარიამ ჭედია, “საქართველოს უნივერსიტეტის” სტუდენტები
მასალა ქვეყნდება “საქართველოს უნივერსიტეტისა” და BPI-ს ერთობლივი პროექტის ფარგლებში
19 March 2020
უხილავი ძალადობა – ბულინგი რეალური სცენიდან ვირტუალურში
19 March 2020
ვირუსულობა – ციფრული ეპოქის ახალი იარაღი
19 March 2020
მიტოვებული აგროსექტორი და მიგრაცია სოფლიდან ქალაქში
19 March 2020
მიკროგრინი – მიკროიდეიდან მომავლის ბიზნესისკენ
19 March 2020
პროფესია სომელიე
24 March 2020
უფუნქციო კრემატორიუმი
24 March 2020
“პოპულუსის“ ხის ჩანთები – სტიპენდიით დაწყებული ბიზნესი
24 March 2020
ღვინის სუნი – იაგოს ჩინური ღვინო ჩარდახიდან
24 March 2020
აქ ისვრიან – რეპორტაჟი სასროლეთიდან
24 March 2020
მკვლელი ჰაერი ნაწილი I
24 March 2020
მკვლელი ჰაერი ნაწილი II
24 March 2020
ტვიშის ცოლიკოური – ღვინო ქართველი გლეხის მარნიდან
24 March 2020
C ჰეპატიტის ელიმინაციის პროგრამა - წარმატება თუ კრახი?
18 May 2020
ეთნიკური უმცირესობები და მათი მედია საქართველოში
18 May 2020
ტყვია, რომელიც თოფის გარეშე კლავს 1-ლი ნაწილი
18 May 2020
ტყვია, რომელიც თოფის გარეშე კლავს მე-2 ნაწილი
18 May 2020
აზროვნება, რომელსაც გიცვლიან
18 May 2020
თამაშებში დაკარგული რეალობა
18 May 2020
თამაშებში დაკარგული რეალობა მე-2 ნაწილი
13 June 2020
სოციალური მედიის გავლენა მცირე და საშუალო ბიზნესზე
13 June 2020
განათლების ინვესტირების ეკონომიკური სარგებელი
13 June 2020
თბილისის ახალი ზოოპარკი პირველ ბინადრებს ელის
13 June 2020
გლდანი-უბნის ისტორია
18 November 2020
გავლენიანობა სახიფათო იარაღი, თუ სასარგებლო გამოცდილება
18 November 2020
თვითცენზურა
18 November 2020
მასწავლებლები ახალი გამოწვევების პირისპირ
18 November 2020
ფეიქ ნიუსების გავლენა ჯანდაცვაზე
1 December 2020
რუსული პროპაგანდა და ანტითურქული განწყობები ქართულ მედიაში
1 December 2020
საგამოძიებო ჟურნალისტიკის როლი ქართულ რეალობაში
1 December 2020
სასოწარკვეთილი დედობიდან მეღვინეობამდე
9 December 2020
სოციალური მედია -- ტურიზმის აწმყო და მომავალი
9 December 2020
ტყვიაზე უფრო სწრაფი- როგორ ვრცელდება Fake ამბები
9 December 2020
ტყვია - უხილავი მტერი,რომელიც ჩუმად გვკლავს
15 December 2020
აზარტული თამაშების აკრძალვა- გამოსავალი თუ მორიგი საფრთხე
15 December 2020
უხილავი ვირუსის ხილული გავლენა
2 March 2022
დემოკრატია
2 March 2022
განათლება
2 March 2022
ცხოვრება მარსზე
2 March 2022